Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Byla to hodně zvláštní sezona, ohlíží se Smrž za mistrovstvím světa superbiků

Jakub Smrž | foto: Ivana Roháčková

13 2010
Předloni byl v mistrovství světa superbiků Jakub Smrž celkově na třináctém místě. Loni si polepšil, skončil desátý. Letos byl znovu třináctý, pořád však patří do světové špičky.

A stále platí, že Češi na něj mohou být pyšní. Země s velkým prodejním trhem motocyklů mají jiné možnosti dostat do populárního šampionátu své závodníky. Ostatní musí něco umět, aby se uchytili.

Jaká tedy byla vaše sezona 2010? Povedla se, nebo nepovedla?
Byla hodně zvláštní a nedá se jako celek ani moc hodnotit. Tedy jestli se povedla, nebo nepovedla. Některé výsledky nebyly špatné. Bohužel, především někdy v polovině sezony jsme trpěli technickými problémy. Měl jsem strašně moc nedojetých závodů.

Vy jste pak místo na značce Ducati v mistrovství světa superbiků jel na jiné italské značce Aprilia.
Ano. Dopadlo to tak, že na posledních pět závodů tým vyměnil techniku. Když jsem začal jezdit na aprilii, chvíli trvalo, než jsem si zvykl. Z těch pěti závodů jsem nakonec stál třikrát v první řadě. Ke konci sezony jsem měl čtvrté, páté i šesté místo. Pak už to nebylo tak špatné. Celkově se ale příliš nedojetých závodů projevilo.

Jakub Smrž

Narozený: 7. dubna 1983 v Č. Budějovicích
Výška: 182 cm
Váha: 75 kg
Stav:
svobodný
Tým: 2010 Pata B&G Racing 2011 Liberty Racing
Kariéra v MS superbiků
2007:
14. místo, 66 bodů
2008: 13. místo, 120 bodů
2009: 10. místo, 169 bodů
2010: 13. místo, 110 bodů

Nejlepší výsledek v MS:
3. místo v roce 2009 v Assenu

Už jste vyhodnotili, co bylo příčinou nedojetých závodů?
Čtyřikrát za sebou jsem měl technické problémy. Pak přišlo Brno a tam jsem byl dvakrát na zemi. V úvodní jízdě jsem byl hned v první zatáčce sestřelený soupeřem. Ve druhé jsem padnul sám.

Jaké jste zjistil rozdíly mezi oběma motocykly?
Na to se ptá hodně lidí. Ale těžko se na to odpovídá. Je to prostě úplně něco jiného. Pro mě to bylo těžké v tom, že tři roky jsem jezdil na ducati, takže přechod z dvouválce na čtyřválec a celkově úplně jinou motorku, to bylo hodně těžké si rychle zvyknout.

Jaká byla vaše aprilia, na které jste startoval ke konci sezony?
Je to hodně dobrá motorka. To potvrdil i Max Biaggi, který se na ní stal mistrem světa. Ale přímé srovnání se opravdu dává špatně dohromady. Jestli je lepší to, nebo ono. Je to úplně něco jiného.

Co je mezi těmi motorkami v rozdílech rozhodující?
Model současné aprilie byl vyrobený později než ducati. Je modernější. Ale i značka Ducati má svoje výhody. Každá motorka má něco.

Vy jste ale neměl stejnou aprilii jako Biaggi, který je továrním jezdcem téhle italské značky, a je to navíc Ital.
Moje motorka byla o malinko horší. Ale rozdíl nebyl až takový.

Vy si nestěžujete, že nemáte tovární motorku. To je docela rarita. Jiný by za to třeba schoval všechny trable.
Nejsem zvyklý si na něco stěžovat. Ta situace je, jaká je. Místo stěžování je třeba se tomu stavu přizpůsobit. Pokusit se s technikou, která je k dispozici, udělat co nejlepší výsledky. Stěžování není k ničemu a nepomůže.

Někdo třeba řekne: Nemám tak rychlou motorku, protože nemám tovární podporu a nemám kompletní výbavu jako tovární jezdec.
Dalo by se to také tak říkat. Ale faktorů, které ovlivňují výsledky, je spousta. Není to jen technika a ne vždycky se třeba daří. Důležité je pokusit se s danou technikou o co nejlepší výsledky. A ne se vymlouvat, že motorka není dobrá. Všichni tovární motorku mít nemůžou.

Kolikátý netovární jezdec jste letos celkově byl?
Myslím, že druhý, nebo třetí. Letos se to špatně hodnotí. Například Carlos Checa nebyl tovární jezdec, ale byl v pořadí daleko před továrními. V motorce, co měl on, a co měl tým Ducati Xerox, nebyl žádný rozdíl.

Jak je to možné?
Byly tam letos satelitní týmy, které měly k dispozici, podobně jako Carlos Checa, tu samou techniku, jako měli tovární jezdci. Řekněme, že jsem byl druhý až třetí.

Jakub Smrž pózuje před skříní se svými kombinézami.

Jakub Smrž pózuje před skříní se svými kombinézami.

To jsou ty satelitní týmy tak silné, že zakoupí jezdcům veškerou nejmodernější tovární techniku?
Konkrétně u Ducati se továrním jezdcům Hagovi a Fabriziovi nedařilo od začátku sezony. Zato Checa hned první závod vyhrál. Fabrika má zájem na tom, aby značka byla vepředu, a v konečném efektu ji nezajímá, jestli je na špičce ten, nebo tamten. Pokud tam nejsou Haga ani Fabrizio, je tam na ducati někdo jiný a toho pak továrna podpoří.

Jak jste se letos cítil po závodní stránce? Byl jste přes potíže se stroji v dobré jezdecké kondici?
Určitě jsem se cítil dobře. Od začátku sezony byly časy v porovnání s minulou dobré. Dolehl na mě až ten zmíněný prostředek sezony, kdy to vedlo k výměně motorky. Konec byl docela slušný.

Už druhý rok jste byl několikrát nejrychlejší v tréninku. To se jistě cení.
Jediný můj problém je úvod závodu, což se během sezony podařilo trochu zlepšit. Ale ještě to nebylo ono. Pořád hodně ztrácím proti těm, co jsou nahoře. Udržet se po startu první tři kola v prvních pěti, tak je realistické i s horší motorkou jezdit o stupně vítězů. Potíž letos byla v tom, že jsem se naučil startovat na ducati, a pak jsme změnili motorku. Pak nějaký čas trvalo, než jsem si zvykl a než se to trochu zlepšilo.

Dá se vůbec popsat rozdíl ve startu ducati a aprilie?
Nejen na startu je to zase úplně něco jiného. Čtyřválec aprilie má úplně jinou charakteristiku motoru, úplně jinou spojku.

Musí se tedy přidat více plyn, nebo je to v něčem jiném?
Nedá se to takhle říct. I u stejné motorky může být jiné nastavení a každý přidá plyn jinak.

Kalendář Dukly 2010 - listopad: motocyklista Jakub Smrž a tyčkařka Kateřina Baďurová. Vlevo autor Jan Saudek

Kalendář Dukly 2010 - listopad: motocyklista Jakub Smrž a tyčkařka Kateřina Baďurová. Vlevo autor Jan Saudek

Vaše schopnost být docela často nejrychlejší v tréninku a v superpole musí mít odezvu, ne?
Určitě. Zásadní nedostatek jsou ty starty a první tři kola. Ale na rozdíl od tréninků je to věc, která se dá vypilovat, naučit. Někdo je schopný být první tři kola agresivní. Ale pak nedokáže udržet tempo, které nasadí. Myslím si, že je to horší než v mém případě. Jet rychle, a navíc nepotřebovat nikoho před sebou, to každý jezdec neumí.

To je určitě vaše další přednost.
Je spousta jezdců, kteří dokážou jet rychle, jen když před sebou někoho mají. Ale musím vypilovat ten úvod závodu. V konečném efektu nikoho nezajímá kvalifikace tak jako výsledek ze závodu.

Oni vás za výbornou kvalifikaci ani neocení?
Určitě je to dobré a pro start do závodu důležité. Ale musím se opakovat. Rozhodující je výsledek v závodě. Naopak hodně lidí může říct, k čemu je mi platné, že jsem schopný vyhrát kvalifikaci, nebo být pravidelně v první řadě, když nakonec stejně v závodě dojedu šestý sedmý. To sice není špatné, ale mohlo by to být lepší.

V čem je tedy ten problém? V prvních třech zatáčkách, nebo někde jinde?
Je to spíš o prvních třech kolech, než se dostanu do tempa. Je to ode mě moc opatrné. Hodně se to zlepšilo, ale ještě to zdaleka není ono.

Třeba Rea, když je na špici pole, začíná tak, že by všechny povalil. Vypadá trochu jako šílenec.
Ono to je šílený, ale o tom ty závody jsou. V dnešní době se závody vyhrávají nebo prohrávají na začátku. Ke konci jedou všichni stejně. Třeba od půlky závodu dokážu dojíždět i prvního. Ale odstup ze začátku závodu je takový, že se ten náskok dojet nedá. Stojí to strašně moc sil i opotřebení pneumatik a dalšího materiálu.

Kdo je na startu nejostřejší?
Těžko říct. Záleží na kvalifikaci a jak komu trať sedne. K nejagresivnějším jezdcům patří Rea nebo Sykes. Ale také Biaggi. Třeba Haga je schopný po startu ze čtvrté řady být po prvním kole vepředu.

Máte nový český tým. Jaký je?
Jmenuje se Liberty Racing. Je to nový český tým, který je osazený převážně Italy. Sídlo má v Praze. Pojedeme na ducati a k dispozici budou letošní tovární motorky, jako měl tým Ducati Xerox. Mám smlouvu na dva roky a na rok 2012 bude zase nová značka Ducati. Současný model je z roku 2008 a je tam deficit ve dvouválci. Ale je to motorka, kterou znám. Pokud bude podpora fungovat, jak má, tak to rozhodně není motorka, která by nebyla konkurenceschopná.

Jakub Smrž

Těšíte se?
Určitě. Tým dělá maximum, aby všechno fungovalo. Testy nás čekají v lednu. Ale už se dělá všechno pro to, aby to bylo v pořádku. Navíc mám tři mechaniky, které už jsem měl u Guandliniho (dřívější tým Jakuba Smrže) a dobře se mi s nimi spolupracovalo. Zatím je všechno, jak má být.

Vy budete v týmu dva.
Ano, ještě tam se mnou je Francouz Silvain Guintoli. Letos jezdil na tovární suzuki a byl celkově sedmý. Předtím závodil v britském mistrovství superbiků. Dříve jezdil MotoGP a léta jsme spolu byli ve dvěstěpadesátkách. Známe se dobře i na trati.

Takže spolu vycházíte?
Určitě. Je to i týmová strategie, abychom spolupracovali.

U některých jezdců se zdá, že mají za léta velké výkyvy.
To záleží hodně na tom, jak každý rok všechno sedne. Motorka, tým, momentální situace. To jsou věci, které se dají těžko odhadovat. A které člověk, pokud není přímo v tom dění, těžko pochopí.

Co byste si přál do příští sezony?
Těžko v téhle době něco odhadovat, dávat si cíle. Uvidíme, co tým, co motorka, a co konkurence. Byl bych rád, kdyby se to výsledkově posunulo někam dopředu.

Přával jste si, abyste byl v první desítce.
Tam bych už v téhle době chtěl být vždycky. O tom není pochyb. Ale za cíl bych si už teď nedával první desítku. Chtěl bych se pohybovat kolem stupňů vítězů. Ale v téhle chvíli se to prostě nedá plánovat a odhadovat. Lze si to jen přát. Uvidíme, co ukážou první testy, první závod. Ve sportu se také říká, že ani konkurence nespí.

Týmy v šampionátu superbiků přibývají a je tam více továrních motocyklů.
Je tam nějakých dvanáct čtrnáct továrních motorek. Nebo satelitních, což je skoro to samé jako tovární. To hodně lidí nevidí. Ale to jsou závody a ostatní se ukáže až při nich.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze