Po startu to vypadalo, že se boj o titul mistra světa potáhne až do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí. Rubens Barrichello výborně vyrazil z pole position a vedl, zatímco Jenson Button bojoval po nepovedené kvalifikaci v druhé desítce.
Jenže Brit jel skvěle. Rychle, spolehlivě, zbytečně neriskoval a díky jezdeckému umu i kolizím a haváriím svých soupeřů se postupně posunoval vpřed.
Několik pilotů si Jenson Button vychutnal pohlednými předjížděcími manévry, a protože mu fungovala i strategie, letěl vpřed. Možná mohl být i výš, ale dobře věděl, že k zisku titulu nemusí bojovat o vítězství.
Snad i proto projeli cílem ještě před ním Němec Vettel s vozem Red Bull a krajan Hamilton s monopostem McLarenu, přestože Velkou cenu začínali až za ním. Obzvlášť postup Hamiltona z osmnáctého místa na startovním roštu na třetí v cíli byl impozantní.
Není pochyb o tom, že cena za Výkon závodu by bezpochyby patřila právě Hamiltonovi, který využil nových aerodynamických dílů Mclarenu a letěl vpřed jako vítr. Paradoxem je, že právě na Interlagosu, kde opět předestřel přede všemi svou jezdeckou extratřídu, přišel o titul mistra světa.
Naopak Barrichello v závodě padal jako kámen. Že podlehne tlaku Webbera v rychlejším stroji Red Bullu se čekalo, ale když se před ním zjevil po druhé zastávce v boxech Kubica se strojem BMW-Sauberu, byli v šoku nejen v garáži stáje BrawnGP. Přesto by Brazilec dokončil alespoň na třetím místě, jenže defekt zadní pneumatiky 10 kol před cílem mu sebral všechny naděje.
S parťákem Rubensem Barrichellem, tátou Johnem i šéfem týmu Rossem Brawnem. Jenson Button se objímal a objímal a objímal...
Barrichello musel s obtížně ovladatelným strojem zatočit do boxů a sklouzl pořadím až na osmou příčku. To znamenalo zisk jediného bodu a pád v celkovém pořadí na třetí místo za Němce Vettela, jenž dokončil závod čtvrtý.
Ačkoliv se nesplnila předpověď a v Brazílii při závodě nepršelo, první kola patřila k tomu nejdramatičtějšímu, co bylo v letošní sezoně formule 1 k vidění. Končily naděje hned několika favoritů.
Kimi Räikkönen odstartoval, jak je jeho zvykem, velmi rychle, posouval se vpřed a dotíral na druhého Webbera. Jenže Australan se nedal, Fin do něj vrazil a musel do boxů k opravě svého stroje. Přišel tím o šance na boj o stupně vítězů.
Průběh závodu jsme sledovali on-line |
Ve stejné chvíli zaútočil čtvrtý Trulli na třetího Sutila, ten mu "zavřel dveře" a byla z toho havárie. Trulli rozmlátil svou Toyotu o hrazení, Němcův monopost Force India byla rovněž nepojízdný a chvíli to vypadalo, že se oba jezdci cestou do boxů porvou. Trulli doběhl k Sutilovi, chytali se za ruce, ale nakonec z toho vzešla jen slovní potyčka.
Jejich kolizi odnesl i Alonso, kterému vlétl točící se Trulliho stroj do cesty. Dokázal sice svůj Renault dovézt k mechanikům, zkusil se vrátit na dráhu, ale na další závodění to nebylo. Poškození bylo příliš velké.
Nejefektnější kolize ale přišla v druhém kole. Do boxů musel po tlačenici na startu i Kovalainen a nepodařilo se mu úspěšně poodjet ze stání. Vytrhal hadici z tankovacího zařízení a táhl ji za sebou boxovou uličkou. Stříkal z ní benzin na všechny strany a spršku schytal v kokpitu i Kimi Räikkönen. Jeho Ferrari na chvíli zmizelo v oblaku ohně, ale flegmatický Fin ani nezpomalil a pokračoval dál ve své cestě za šestým místem.
Ve třicátém kole nezvládl řízení Kazuki Nakadžima. Po smyku prolétl štěrkový kačírek, přelétl dráhu a bokem monopostu narazil ve vysoké rychlosti do pneumatikové bariéry. Vystoupil nezraněn a mohl mluvit o štěstí, že ho na dráze netrefil nikdo z projíždějících soupeřů, když se smýkal po asfaltu.
Sezonu zakončí za 14 dní Velká cena arabského emirátu Abú Zabí, při které se představí nový supermoderní okruh.
Red Bull - jisté vítězství
Kdo má v závěru sezony 2009 nejrychlejší monopost formule 1? Nejlepší kurz by dostaly určitě Red Bull a McLaren. A v Brazílii to lépe vyšlo rakouskému týmu. Webber pro něj vybojoval páté vítězství v sezoně. Jen škoda, že to v celkovém pořadí šampionátu nemůže stačit na lepší než druhou příčku v soutěží týmů i jezdců.
Mark Webber byl po druhém místě v kvalifikaci označován před závodem za největšího favorita a to beze zbytku potvrdil. Jediné nebezpečí pro něj nastalo hned po startu, kdy útok Kimiho Räikkönena mohl skončit špatně pro oba jezdce. Naštěstí pro Webbera ublížil Fin jen sám sobě.
Do první zastávky v boxech Webber stínoval za Rubensem Barrichellem, který měl lehčí auto. Když Brazilec zatočil do boxů, za pár kol si vyjel takový náskok, že zmizel všem soupeřům v dáli. Pak už jel závod jen sám pro sebe.
Radost z druhého triumfu kariéry mu mohl zkalit snad jen fakt, že v celkovém pořadí zůstal na třetím místě. Barrichella ani Vettela už nemůže ohrozit.
Sebastian Vettel odvedl rovněž skvělý výkon, ale výš než na čtvrté místo se posunout nedokázal. V cíli byl hodně smutný. Jeho šance na titul se rozplynuly. Ale před Abú Zabí je jeho celkové druhé místo více než reálné.
BMW-Sauber - blesk z čistého nebe
Kubica na druhém místě? To by před závodem na Interlagosu čekal málokdo. Ani po osmé příčce v kvalifikaci mu nikdo nestačil. Jenže Polák byl v závodě dokonalý.
Ale také nenápadný. Vyhnul se všem kolizím, chladně postupoval vpřed, kamery si ho vůbec nevšímaly a náhle se zjevil na druhém místě za Markem Webberem. Po úvodní tlačenici a nehodách se posouval vpřed a po prvních zastávkách v boxech navíc přeskočil zoufalého Barrichella.
Druhou příčku udržel až do cíle, neobjevil se nikdo, kdo by ho dokázal ohrozit. Vyrovnal nejlepší umístění svého týmu v sezoně 2009. Ale Nick Heidfeld bral za stejné umístění v Malajsii pouze 4 body.
Heidfeld tentokrát odstoupil s technickou závadou, a tak byl Polák jediným pilotem ve formuli 1 končícího BMW v cíli. Také on z továrny ve švýcarském Hinwilu odchází. V Renaultu má nahradit Alonsa.
Navzdory sezoně plné zklamání bude BMW-Sauber útočit v Saudské Arábii na celkové šesté místo mezi týmy.
McLaren - o 15 míst vpřed
Lewis Hamilton je v celkovém pořadí letošní sezony pátý a lepší už nebude. To pro něj znamená nejhorší výsledek tříleté kariéry ve formuli 1. Přesto závod od závodu potvrzuje svou extratřídu. Po kvalifikačním propadáku, kdy za silného deště nestihl vyjet na dráhu v pravý čas, musel startovat z nelichotivé 18. příčky. Ale ani to ho nemohlo zastavit.
V prvních zatáčkách nic nezkazil a díky řadě kolizí jezdců vpředu byl v desátém kole na výborném jedenáctém místě. Ale to mu nestačilo. Měl v nádrži více paliva než piloti okolo, takže když se vrátil na trať po úvodním dotankování, jezdil čtvrtý za Rubensem Barrichellem.
Ke druhé výměně pneumatik mířil mezi prvními jezdci ve 42. kole. A při výjezdu z pitlane přišla jeho jediná chyba v závodě. Když projel úsekem omezené rychlosti, šlápl na plyn příliš dychtivě a auto šlo do smyku. Chyběly centimetry, aby trefil bariéru v úzké uličce.
Pozici držel i v 63. kole, kdy tým BrawnGP ohlásil do vysílačky Barrichellovi, že musí potřetí do boxů. Mohl za to defekt pneumatiky. Hamilton poskočil na třetí příčku. Šest bodů bylo jeho.
Heikki Kovalainen předvedl ve svém předposledním závodu za McLaren dobrý výkon. Sice se zapletl do tlačenice po startu a musel do boxů. Sice vyrazil ze stání příliš brzo, utrhl hadici tankovacího zařízení, což mu vzalo další cenné vteřiny. Ale poté jel výborně. Postupoval úspěšně vpřed a k bodům mu chybělo jediné místo. Po závodě byl však za incident v boxech penalizován 25 vteřinami a spadl na 12. místo.
Výsledky Velké ceny Brazílie:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 1h32:23,081 |
2. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +7,626 |
3. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +18,944 |
4. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | +19,652 |
5. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | +29,005 |
6. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +33,340 |
7. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | +35,991 |
8. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | +45,454 |
9. | Kamuj Kobajaši | Japonsko | Toyota | +1:03,324 |
10. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Ferrari | +1:10,665 |
11. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Force India | +1:11,388 |
12. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +1:13,499 |
13. | Romain Grosjean | Francie | Renault | +1 kolo |
14. | Jaime Alguersuari | Španělsko | Toro Rosso | +1 kolo |
15. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +41 kol |
16. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +44 kol |
17. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +49 kol |
18. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +70 kol |
19. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +70 kol |
20. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +70 kol |
Nejrychlejší kolo: Mark Webber - 1:13,733
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 89 |
2 | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 74 |
3 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 72 |
4 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 61,5 |
5 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 49 |
6 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 48 |
7 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 34,5 |
8 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 30,5 |
9 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 26 |
10 | Timo Glock | Německo | Toyota | 24 |
11 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 22 |
12 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 22 |
13 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 17 |
14 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 15 |
15 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Ferrari, Force India | 8 |
16 | Adrian Sutil | Německo | Force India | 5 |
17 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 5 |
18 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Pořadí mistrovství světa:
Pohár konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 161 |
2 | Red Bull | Rakousko | 135,5 |
3 | McLaren | Velká Británie | 71 |
4 | Ferrari | Itálie | 70 |
5 | Toyota | Japonsko | 54,5 |
6 | Williams | Velká Británie | 34,5 |
7 | BMW Sauber | Německo | 32 |
8 | Renault | Francie | 26 |
9 | Force India | Indie | 13 |
10 | Toro Rosso | Itálie | 7 |