Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Burácející dragster uchvátil a zlomil český rekord, čtyřstovka ale nepadla

Dragon Hunter na letišti v Bechyni | foto: Ladislav Němec, MAFRA

19 2010
Na letišti v Bechyni viděli diváci rychlostní rekord automobilů v Česku. Gerd Habermann s přezdívkou King of Fire na kombinéze a jeho raketový Dragon Hunter s motorem 15 tisíc koňských sil jeli rychlostí 372,61 kilometru v hodině.

V sobotu v 16.20 hodin při Pažout motomejdanu nahodil Habermann turbínový motor vozu a rázem nebylo nic vidět. Kouř z motoru nafoukal vítr ve směru jízdy a zahalil i část tribun. Jen se ale trochu rozfoukal, zaburácel motor a auto se rozjelo.

Za 7,17 vteřiny bylo na konci 402 metrů dlouhé letišťní dráhy a mělo uvedenou rychlost. Exhibice skončila. "Pro normální závody je vítr v zádech výhodou. Pro mě to byla nevýhoda," vysvětloval Němec Habermann, proč se nepovedlo pokořit hranici 400 kilometrů v hodině.

Ten pokus předem pořadatelé ohlásili. "Byl bych radši, aby vítr foukal proti do turbíny. Aby do ní proudilo co nejvíce vzduchu."

Loni se Dragon Hunter rozjel za většího rámusu. Ale Habermann neviděl cíl a v polovině dráhy tehdy vypnul motor. Uvedl, že v té chvíli jel rychlostí 370 kilometrů v hodině. Na konci mu elektronicky naměřili rychlost 331 kilometrů. I tehdy byl v tuzemsku nejrychlejší.

Gerd Habermann chystá před startem svůj Dragon Hunter.

Gerd Habermann chystá před startem svůj Dragon Hunter.

Dragon Hunter na letišti v Bechyni

Dragon Hunter vyrazil na letišti v Bechyni na trať.

Letos mu zaplněné tribuny na startu dělaly mexickou vlnu a nemohly se dočkat, až s autem o hmotnosti 750 kilogramů vyrazí. Když se vrátil, bylo o 120 litrů leteckého paliva kerosínu lehčí. K zastavení využil jeden padák ze dvou. "Ubrzdil bych to asi i bez padáku," poznamenal.

Dráha za cílem je ještě stovky metrů dlouhá. Když se rozjížděl, byl pod přetížením 5 G. Když pak brzdil, byl pod tlakem minus 8 G.

Hodně spokojený byl s tím, že vytvořil rychlostní rekord v Česku. "Jsem rád, že se to lidem líbí, a že o tom vědí," ujistil. Nedávno zamířil do Rumunska, kde měl také jet na dráze. "Ale byly tam díry a nebyla dost dobrá, tak jsem jen auto nastartoval. Ale nejel jsem."

O tom, že by ho v tuzemsku někdo v brzké době překonal, neuvažuje. "Taková auta jsou v Evropě jen tři. Já mám dvě z nich," pravil Habermann.

"Nikdy se nedá vyloučit, že by nepřijel někdo jiný," prohodil Jiří Bamberger, který byl spojkou mezi českými pořadateli z Predators Budweis a německou organizací MSTO. "Někoho tenhle čas zaujme a řekne si, že ho přijede překonat," dodal.

Gerd Habermann po jízdě se svým speciálem Dragon Hunter na letišti v Bechyni

Gerd Habermann po jízdě se svým speciálem Dragon Hunter na letišti v Bechyni

Jak je to tedy s rivalitou špičkových evropských jezdců z dragsterů? "Jsou jako boxeři," přirovnal Bamberger. "Na dráze by jeden druhého nejraději vykostil. A pak závody skončí a jdou spolu posedět a na pivo."

Ani techniku si však vzájemně nepředstavují do detailů. Když zvednou kapotu a ukážou motor, není to nic divného ani nezvyklého. Naopak. To udělá každý a diváci si mohli motory s tisícovkami koňských sil prohlížet do detailů. Ale právě maličkosti, které dotvářejí sílu strojů, jsou tím utajeným tajemstvím, ke kterému se jen tak nedostanete.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze