Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf Buggyry poprvé mluví o Valtrově vyhazovu. Co se v týmu stalo?

Jaroslav Valtr a jeho tatrovka během desáté etapy Dakaru | foto: BUGGYRA/Martin Hůle

8 2016
Bylo to jako blesk z čistého nebe. Hned po návratu z úspěšné Rallye Dakar roudnická stáj Tatra Buggyra Racing nečekaně oznámila ukončení spolupráce s jezdcem Jaroslavem Valtrem. Přitom právě on zajel v prestižním závodě nejlepší výsledek ze všech Čechů na startu, se svým kamionem Phoenix skončil osmý.

Až dosud to nechtěla Buggyra komentovat, vystačila si jen s prohlášením, jež vydala hned na ruzyňském letišti - že s Valtrem nemá „shodu v profesionálním přístupu k závodění“. Teprve teď se na toto téma rozpovídal v rozhovoru pro MF DNES manažer týmu Jan Kalivoda.

„Jeden velký politik kdysi řekl, že není důležité dělat to, co je správné, ale to, co je nezbytné. A vzhledem k tomu, že naše a Jardovy názory na způsob fungování týmu se od sebe podstatně liší, a to v mnoha aspektech, rozhodli jsme se spolupráci ukončit. Zdaleka to nebylo tak jednostranné a překvapující, jak se na první pohled zdálo, naopak tomu předcházela velmi konfrontační situace, ta ale rozhodně nebyla vyvolaná ze strany týmu,“ říká Kalivoda.

Kvůli čemu konkrétně se tým s Valtrem pohádal?
Myslím si, že konkrétní důvody, které vyhrotily situaci v nejméně vhodném okamžiku, není třeba řešit skrze média. Vnitřní záležitosti týmu je třeba probrat a vyřešit uvnitř. A navíc jsme v této chvíli ještě uprostřed diskuse s Jaroslavem Valtrem s cílem najít vzájemné pochopení různých situací.

Dobře, tak jinak. Jako hlavní důvod jste uvedli rozlišný pohled na profesionální přístup jezdce k závodění. Jaký by tedy měl být?
Je jasné, že je nereálné sehnat jezdce, který by vyhovoval všem našim požadavkům. Mohu vyjmenovat hned několik věcí: rychlost v závodě, nasazení pro tým, pokora, charizma, schopnost komunikovat s médii, být řádným ambasadorem značky a všech partnerů, ale především je to vše o sebekontrole. Rallye je týmový sport a na Dakaru to platí trojnásob.

Fotogalerie

Ještě se vraťme k načasování rozchodu s Jaroslavem Valtrem. Nebylo předčasné oznámit vše na letišti jednou větou? To vám hodně vyčítali i fanoušci na sociální síti.
Co se načasování týče, v drtivé většině sportů se kontrakty uzavírají, případně neprodlužují hned po sezoně. Nicméně celá věc má jeden zajímavý, bohužel některými diskutujícími opomíjený aspekt.

Jaký?
Pokud pomineme, že na úspěchu či neúspěchu úplně každého jezdce se podílí hned několik desítek lidí, tak zmiňované 8. místo pořád dosáhla posádka ve složení Jaroslav Valtr -Josef Kalina - Jirka Stross. Pepík Kalina, který dokonale prodal své zkušenosti a v důležitý moment, tedy v dunách, nezapochyboval a raketově vyhoupl novou Tatru Phoenix do první desítky, a Jirka Stross, který z dílny auto zná a v rozhodujících momentech dělal všechny kroky správným směrem, žádné výhrady neměli a chtějí nadále s týmem spolupracovat. A dnes už i Jarda Valtr vidí spoustu věcí jiným pohledem.

Už jste zmínil, že teď s Valtrem jednáte. Čeho se to týká?
Výsledku si ceníme a Jarda i celá posádka mají za svůj výkon velkou pochvalu. A ceníme si i vzájemných poznatků a je pro obě strany důležité letošní ročník s čistou hlavou uzavřít a poučit se. Nemůžeme si dovolit v dalším ročníku opakovat stejné chyby, to bychom beduína (cena pro první tři posádky - pozn. red.) nikdy nezískali. Musíme teď vše vyhodnotit a zvolit tu nejlepší variantu.

A je tedy možné, že se ještě domluvíte na další spolupráci?
Jednání jsou intenzivní, ale na nic nespěcháme. Musíme nejprve vše analyzovat. Máme několik možností.

Jak vůbec hodnotíte letošní výsledky na Dakaru?
Dopadlo to dobře, ale mohlo to být lepší. Mezi velká pozitiva řadím vítěznou etapu Martina Kolomého a skutečnost, že jsme obě auta dokázali pravidelně držet v tak nabité konkurenci v první desítce. Kladně lze pochopitelně hodnotit i celkové osmé místo posádky Jardy Valtra.

Již jste oznámili, že na Dakar 2017 pošle Buggyra hned tři kamiony. Martin Kolomý je asi jistý, ale kdo pojede zbylé dvě tatry?
Máme jasno v tom, že novým pilotem bude jezdec, který bude ctít větu, již po zisku svého prvního evropského titulu mezi tahači na okruzích v roce 2008 řekl David Vršecký: „Tým vyhrává, tým prohrává.“ Ale toto pravidlo, bez výjimky, musí ctít všichni členové našeho týmu, nejen piloti. Na Dakaru není na nic čas, člověk se pořádně nevyspí ani nenají. Nemá ten svůj klid. Každému z takové extrémní zátěže ve všech aspektech začíná pomalu hrabat. Atmosféra houstne, přitom každý víme, že Dakar chyby neodpouští. V takové chvíli si musí všichni uvědomit, že je nezbytné potlačit osobní pocity a fungovat na sto procent. Dakar není o „já“, ale o „my“.

Lze onen týmový duch předvést na konkrétním případě z posledního Dakaru?
Samozřejmě. Martin Kolomý se podřídil týmovému rozkazu, závod začal s jízdou na hraně a držel se vpředu. V této fázi Jarda Valtr kryl záda jemu. Potom ale přišly problémy a Martin se propadl do druhé desítky. I tak zajížděl skvělé časy v nejrychlejší pětce. Stále se ale držel na trati za Jardovými zády, protože měl za úkol v případě nouze naší druhé posádce pomoci. A na to také později přišlo, když její vůz v desáté etapě stavěl zpět na kola. Několik chyb jsme ve strategii udělali, ale myslím, že obě posádky sehrály v celkovém výsledku klíčovou roli, neboť velmi zodpovědně plnily své úkoly, a za to jim patří velký dík.

Valtr: Jestli se ještě dohodneme? Čekám na další jednání

Jaroslav Valtr v cíli osmé etapy Rallye Dakar

Jaroslav Valtr v cíli osmé etapy Rallye Dakar

Jak vidí situaci kolem svého odvolání přímo pilot Jaroslav Valtr a je podle něj reálné, že by s Buggyrou ještě našel společnou řeč?

Přestože Buggyra již na letišti ohlásila váš odchod, prý spolu ještě jednáte. Je možné, že příští Dakar pojedete opět v týmu z Roudnice?
Pokud se domluvíme, dáme to brzy vědět, pokud ne, naše cesty s Buggyrou se rozejdou.

Vy byste měl zájem?
Počkáme, až jak dopadnou další případná jednání, protože naposledy jsme se viděli 25. ledna. Čekám, co se bude dít dál.

Počítáte ale, že příští Dakar tak jako tak pojedete?
Určitě bych ho chtěl jet, ale sleduji sportovní cíle a potřebuji, aby tým fungoval na sto procent.

Podle Buggyry vyhazovu předcházela „konfrontační situace, která nebyla vyvolaná ze strany týmu“. Co se přesně stalo?
Řešit věci ve tři hodiny ráno na oslavě byla hloupost, víc se ale k tomu nechci vyjadřovat.







Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze