Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Motocykly v Brně: Nastane amen? Do soboty má být jasno

PĚT MUŽŮ NA STARTU. Velkou cenu v Brně pojede pětice Čechů: zleva Karel Abraham, Karel Hanika, Jakub Kornfeil, Kevin Hanus a Martin Gbelec. Možná to bude její poslední ročník. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

13 2015
Co by to bylo za motocyklovou Grand Prix v Brně, kdyby nad ní nevisela otázka: Nejede se naposledy? A tak je tu evergreen před pátečním startem zase: Je rok 2015 konečnou?

Bude to připomenutí historie a také výjimečný krok. K motoristickým závodům a jejich vítězům odedávna patřily vavřínové věnce, jenže už roky je tahle tradice v F1 i MotoGP zašlapána. To proto, že by obdarovaným na stupních zakrývaly sponzorská loga a mecenáše tak „okrádaly“ o prostor v televizi.

Teď, když Grand Prix v Brně slaví 50 let od prvního závodu mistrovství světa, však i přísní ochránci byznysu svolili k návratu k počátkům. A tak se v neděli devět mužů ze tří kategorií dočká vavřínů.

Jenže až bude ředitelka okruhu Ivana Ulmanová společně s ministryní školství Kateřinou Valachovou kolem třetí odpoledne dekorovat Rossiho, Lorenza, Márqueze (či jiné), může to být vůbec naposledy, co diváci v Brně uvidí to nejlepší z MotoGP.

Závod možná čeká krach a pád do zapomnění.

„Nebudu říkat, že doufám v další ročník, já už totiž nedoufám v nic. Mohu jen říct, že souhlasím s komentářem, který nedávno vyšel v MF DNES a v němž stálo: Zrušte Grand Prix. Je to nedůstojné pro MotoGP i celou republiku,“ uvedla ve středu ředitelka Ulmanová. A až v neděli půjde předávat vavřínové věnce nejlepším, sama nebude tušit, jestli to není naposledy.

Kdo uhradí 110 milionů?

Přitom den předtím vyprší „ultimátum“, které okruhu i lidem okolo dal Carmelo Ezpeleta, šéf společnosti Dorna, která motocyklový šampionát pořádá. Za poslední dva roky mu Masarykův okruh dluží čtyři miliony eur, zhruba 110 milionů korun za tzv. zalistovací poplatek, tedy za právo závod vůbec pořádat.

Měl sice přislíbené dotace z veřejných peněz, dokonce přiklepnutých 30 milionů od státu leží „ladem“ na účtu Jihomoravského kraje, jenže podpory se nedočkal, a tak Ezpeleta řekl: Do 15. srpna chci záruky, že se do budoucna o závod spolupostará veřejný sektor, jinak je s českou Grand Prix amen.

„Jednání s panem Ezpeletou jdou teď mimo nás. Vše je na straně ministerstva školství,“ říká Ulmanová.

Velká cena v Brně

Kteří Češi se zúčastní

Karel Abraham (25 let, třída MotoGP)
Dva měsíce kvůli zranění nezávodil a má velký problém nasadit si na operovanou nohu motocyklovou botu. „Děsně to bolí a mě děsí, že to budu muset zopakovat několikrát za víkend.“ Dočká se prvních letošních bodů?

Karel Hanika (19, Moto3)
Ze všech Čechů má největší šanci udělat slušný výsledek. Stejně jako Abraham pochází z Brna, ale většinu času tráví ve Španělsku. Od září začne studovat vysokou školu v Praze.

Jakub Kornfeil (22, Moto3)
V šampionátu odjezdil 101 závodů, a tak před Brnem vzhledem k teplému počasí zkušeně prorokuje: „Asfalt bude klouzat a bude tu hodně pádů.“

Kevin Hanus (21, Moto3)
Jeho otec je Čech, on se narodil v Norimberku a má dvojí občanství. Na závod dostal divokou kartu. Bude to jeho 16. start v MS, zatím bodoval jednou. „Můj cíl je být jednou mistr světa.“

Martin Gbelec (14, Rookies Cup)
Mladík se účastní doprovodného seriálu Red Bull Rookies Cup. Letos má ale sezonu plnou pádů – už si zlomil nohu a měl silný otřes mozku. V Brně chce skončit mezi prvními pěti.

Ministryně Valachová (ČSSD), primátor Brna Petr Vokřál (ANO) a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) teď skutečně narychlo vyjednávají o vzniku speciálního spolku, který by měl od příštího roku MotoGP financovat.

Dnes musí jeho zrod odsouhlasit mimořádně svolaná zastupitelstva kraje i Brna. Jenže v případě města je tu nečekaná potíž: mnozí zastupitelé odjeli na dovolenou či služební cesty, a tak není jisté, zda záměr najde vůbec dostatečnou podporu.

Navíc nastává ještě podstatnější svízel: Kdo a jak zmíněný dluh zaplatí? K tomu navrhovaný spolek neuchvátil ani Automotodrom, což potvrzuje Ulmanová.

„Problémem je, aby spolek přesně definoval naše postavení. Dorna trvá na tom, že by zabezpečení závodu měl dělat okruh, protože máme zkušenosti, vyškolené zaměstnance i zázemí. Bohužel někteří, kteří mají do spolku vstoupit, tvrdí, že by Automotodrom měl poskytnout jenom zázemí a zbytek zajistí státní úředníci, což mi připadá absurdní.“

Ulmanová naráží na antagonistický vztah s hejtmanem Haškem.

Mediátorem obou stran by pak mohlo být ministerstvo školství, případně město Brno. „Jednání zatím stále probíhá a výsledky zveřejníme po 15. srpnu,“ sdělila bez dalších podrobností mluvčí ministerstva Jitka Ježková.

A Ulmanová reaguje: „Paní ministryně se po nástupu hned problému chopila a snaží se ho řešit. Její situace je ale velmi svízelná a naráží na obrovské překážky, ať už legislativní, či mocenské...“

Přijde tedy v neděli amen? Aspoň to s vavříny na krku a s pěti křížky v zádech bude stylové loučení.







Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze