Pro mnohé fanoušky motocyklového sportu je to naplněný sen a taky často vrchol životní pouti motorkáře. Isle of Man, nejstarší závod silničních motocyklů. Dodnes se jezdí na přírodní trati, která se jen částečně liší od té, na níž se v roce 1907 závody kategorie Tourist Trophy zrodily. Náročný šedesátikilometrový okruh si v průběhu sta let vybral řadu obětí.
Není divu. Průměrné rychlosti závodníků se pohybují nad hranicí 200 km/h. Isle of Man je také dvoutýdenní festival všeho, co se závodem a motorkami souvisí. Každoročně ho navštíví desetitisíce diváků a více než 12 tisíc motorkářů, toužících se projet na slavné trati.
V roce 1904 byl na ostrově Man vydán zákon, který umožnil při konání závodů dočasně uzavřít místní silnice. Tehdy šlo o automobilové závody, které organizoval americký mediální magnát a vizionářský obchodník James Gordon Bennett. O tři roky později uspořádal britský Auto Cycle Club první ročník
silničního motocyklového závodu Isle of Man.
První čtyři ročníky se odehrály na okruhu zvaném St. Johnús, poté se závod přesunul do legendárních horských pasáží. Brzy se stal jedním z nejprestižnějších závodů, patřil k vrcholům mistrovství světa a účast na něm byla téměř povinná pro každého závodníka, který chtěl v motoristickém světě něco znamenat.
Velmi patrnou českou stopu na něm zanechal na Brtitských ostrovech velmi oblíbený František Šťastný, který na motocyklech Jawa startoval v 13 závodech. Jeho
nejlepšími výsledky byla dvě třetí místa, z nichž to druhé vybojoval v roce 1963 poté, co v tréninku dostal v rychlosti přes 200 km/h defekt a jen zázrakem přežil následných několik desítek metrů salt a kotrmelců.
"Zastavil jsem se až o křovíčko u cesty. Kdyby tam nebylo, tak jsem letěl snad ještě dalších sto metrů," vzpomínal často na udlálost, která jej stála řadu zlomenin, dnes již nežijící František Šťastný.
Když závod v roce 1977 přišel o status součásti světového šampionátu, zdálo se, že by jeho existence mohla být ohrožena. Ale přetěžká trať dál lákala nové i staré vyzyvatele, z nichž se postupně stávali specialisté, létající hrdinové.
Největším z nich byl Joey Dunlop, který se na start postavil poprvé v roce 1976 a hned v následujícím roce dobyl první ze svých rekordních 26 vítězství. Jako jediný jezdec v historii si připsal tři vítězné hattricky - vítězství ve třech závodech různých kubatur v jednom ročníku. Zahynul při závodě Tourist Trophy v Estonsku v roce 2000.
Mezi vícenásobnými vítězi lze najít vedle specialistů na zdejší okruh i slavná jména jako Mike Hailwood nebo John Surtees, který je jediným mistrem světa na dvou i na čtyřech kolech. Neuvěřitelnou úspěšnost zaznamenal patnáctinásobný mistr světa Giacomo Agostini, jenž na ostrově Man startoval v 16 závodech - pouze třikrát nedokončil a ve zbývajících 13 případech stál na stupních vítězů, desetkrát dokonce nejvýše.
Současnou hvězdou je Brit John McGuinness, který loni získal svůj druhý vítězný hattrick, čímž navýšil počet vítězných závodů na 11. Od loňského roku je také držitelem absolutně nejrychlejšího kola všech dob. Dosáhl ho na stroji Honda 1000 FireBlade. Více než šedesátikilometrový přírodní okruh prolétl průměrnou rychlostí téměř 215 km/h.
Okruh je částečně položen v horách, kde občas padne taková mlha, že je nutno závod o den odložit. Nejsou na něm únikové zóny známé z běžných okruhových závodů, ale naopak obrubníky, ploty a ohrady blízko trati, nepřehledné zatáčky a typický britský zvlněný asfalt. Na jeden skok se najíždí téměř ve dvousetkilometrové rychlosti.
Žádná jezdecká chyba se tady neodpouští, kdo ji udělá, obvykle končí dost špatně, o čemž svědčí skoro 200 obětí. Přesto se jede stále na plný plyn. Trať je nutno přepečlivě natrénovat. K tomu slouží celý první týden. Druhý týden už je závodní s vloženými volnými tréninky. Závody bývají na tři až šest kol a jsou rozděleny podle kubatur. Hlavními jsou úvodní Formula One TT, třída supersport pod názvem Junior TT a nejprestižnější Senior TT, což jsou superbiky. Součástí podniku jsou také dva závody sajdkár.
Česká obdoba Tourist Trophy se jezdí na trati 300 zatáček Gustava Havla u Hořic na Královéhradecku.