Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Bojujeme proti dakarské formuli 1, vysvětloval Aleš Loprais čtenářům

15 2010
Nedávno třicetiletý Aleš Loprais dorazil den a půl po příletu z Rallye Dakar do redakce iDNES.cz a hned se hrnul za počítač. "Radši si budu psát sám, ok?" Okamžitě začal předvádět, že je rychlý nejen za volantem, ale také za klávesnicí.

"V týmu Kamazu je opravdu hodně lidí, to se nedá ani spočítat," odpovídal na dotaz na strukturu týmu vládců Dakaru posledních let. "Je to taková dakarská formule 1. Ale na tom nezáleží, chceme je porazit."

Přiznává však, že handicap jeho týmu ve srovnání s ruským týmem podporovaným státem a automobilkou, je značný. "Například rychlá asistence má obrovský význam, ale nám na ni chybějí prostředky. Přesto se nám občas podaří ukousnout výsledek i s tímto handicapem. Na posledním závodě dakarské série napříč Ruskem, Kazachstánem a Turkmenistánem (Rallye Hedvábné stezky) jsme porazili 7 Kamazů z osmi a to na jejich domácí půdě. Takže smysl to má a šance stále je."

ODPOVĚDI ALEŠE LOPRAISE NAJDETE ZDE

Prozradil rovněž, že náklady dakarské výpravy klanu Lopraisů se pohybují okolo jednoho milionu eur. Navzdory letošnímu brzkému odstoupení nemá obavy, že by za rok peníze na start nesehnali. "Máme několik věrných partnerů, kteří chtějí vyhrávat s námi a podporují nás. Pro situace tohoto typu mají pochopení," uvedl.

Zmínil se i o dalších Češích. Hodně ho mrzela těžká havárie Miroslava Zapletala, který jako jeden z favoritů soutěže automobilů skončil předčasně kvůli písečnému kráteru přímo v trase rallye.

"Mluvil jsem s Mirkem po havárii těsně před operací páteře. Jeho pojetí závodění je mi velmi blízké, a podle mého názoru je jediným českým profesionálem v daném oboru. Přeju ať se co nejrychleji uzdraví a vrátí do soutěžní sedačky," napsal Loprais na stránky iDNES.cz.

Před on-line rozhovorem

Jak se s odstupem díváte na nehodu, která nešťastně ukončila Rallye Dakar, ke které jste celý rok směřovali veškeré přípravy?
Ta etapa byla hodně složitá, předtím vydatně pršelo a jelo se na blátě. My jsme měli z předešlého dne skvělý čas, ale opět jsme museli startovat za kamazy, což nebylo zrovna ideální. Museli jsme je dostat pod tlak a pokusit se je udolat co nejdříve.

Co bylo hlavní příčinou vaší nehody, při které došlo k osudnému poškození podvozku?
Nezříkám se zodpovědnosti. Za volantem vždy sedí jeden člověk, rozhodující faktor. Byla tam prudká zatáčka, která nebyla v itineráři. Takže jsem ji musel jet na oči, a byl jsem příliš rychlý. Myslím, že to bylo kolem 100 km/h. Když jsme vyjeli z cesty, nechtěl jsem reagovat ukvapeně, abych neobrátil auto na střechu. Jenže při návratu zpátky tam byl skrytý kámen. Defekt by nebyl problém, vyměníte kolo a jedete dál. Bohužel došlo k poškození podvozku.

Oprava byla vyloučená?
Bohužel. Lítalo to tak, že po dvaceti minutách to oddělalo novou pneumatiku. S tím se závodit nedalo.

Aleš Loprais
Aleš Loprais

Narozen: 10. 1. 1980 v Olomouci.

Nebylo by lepší jet zpočátku opatrně, pomaleji a nechat si jízdu naplno na pozdější etapy?
Jasně, to bychom asi do cíle dojeli. Ale vyhrály by kamazy. Než bychom začali závodit, měly by moc velký náskok. A souboj s kamazy byl naším jediným a hlavním cílem pro Dakar.

Když se teď díváte na to, jak Čagin a Kabirov suverénně vládnou dakarské rallye, stále si myslíte, že jste je mohli porazit?
O tom jsem přesvědčen. Určitě jsme na to měli. Potěšil mě Čagin, který řekl, že s vypadnutím Lopraise pro něj Dakar skončil. Letos jsme s nimi jezdili na stejné úrovni, bohužel to vyšlo jen na Rallye Hedvábné stezky, na Dakaru ne. Mě zajímá boj o vteřiny, ne o hodiny, proto jsme museli jet od startu naplno. Oni nás také považují za největší konkurenty, ačkoliv jsou rozpočtem a dalšími věcmi úplně jinde.

Po odstoupení ze závodu jste týden čekali v Argentině na letadlo a utábořili jste se v jedné vesnici. Věděli místní lidé, že jste účastníci Dakaru?
Nejen to. Oni dokonce znali náš tým, znali naše výsledky v předchozích závodech, třeba i v Rallye Hedvábné stezky. Prostě neuvěřitelné, jak Jihoameričané milují motorsport. Byli jsme tam pro místní atrakce a byli nesmírně pohostinní. Stále jsme měli kam chodit na jídlo, připravili grilování... Prostě úžasní lidé. Až jsme skoro litovali, že musíme nalodit tatrovku, koupit si letenky a letět domů.

Tatra Aleše Lopraise v kempu u města Soto.Tatra týmu Loprais, Dakar 2010

Lopraisovy tatry se s Dakarem rychle rozloučily, ale v Jižní Americe ještě pár dní zůstaly.

Jak vás tak poslouchám, příští rok do toho půjdete znovu naplno.
O tom nepochybujte. Už dostavujeme nové auto, které budeme testovat na závodech dakarské série, jako je právě Rallye Hedvábné stezky. A na Dakar pojedeme, ať už bude kdekoliv.

Radši byste závodil v Africe, nebo opět v Jižní Americe?
V Africe se našemu týmu vždy dařilo, já tam při debutu dojel hned třetí, zatímco v Jižní Americe je to výsledkově dost tristní. Ale radši bych jel právě tam. Kvůli nevyzpytatelné Atacamě, kvůli vysokým horám, kvůli celkovému bezpečí, kvůli úžasné divácké atmosféře... To je ten pravý Dakar, Afrika toho nemůže nikdy tolik nabídnout.

Tým Loprais

Soukromý Loprais Tatra Team vznikl po ukončení činnosti továrního Tatra Marathon Teamu v roce 1999. Baštou Loprais Tatra Teamu je Frenštát pod Radhoštěm. Tým se tradičně zaměřuje zejména na přípravu závodních speciálů TATRA určených pro náročné dálkové soutěže.

Pod hlavičkou týmu Milana Lopraise startoval donedávna i šestinásobný vítěz Rallye Dakar Karel Loprais. Od sezony 2007 převzal závodní štafetu Karlův synovec Aleš, který si hned při své dakarské premiéře za volantem dojel pro skvělé třetí místo v kategorii kamionů. Dva Dakary v Jižní Americe nedokončil.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze