Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Přišel čas. Po dalším úmrtí se blíží revoluce ve formuli 1

Justin Wilson (vpravo) během závodu série IndyCar v Allentownu. | foto: AP

29 2015
Je ještě důvod čekat? Nebo nastal definitivně čas, kdy ve formulových sériích spustit – zřejmě nevyhnutelnou – revoluci?

Po pondělní smrti britského pilota Justina Wilsona, který zemřel na následky nedělní nehody v sérii IndyCar, když ho zasáhl poletující kus ze soupeřova vozu, se znovu vyrojila hlasitá otázka: Neměli by piloti v F1 i dalších formulových seriálech sedět v uzavřených kokpitech? Být ještě lépe chráněni?

Vždyť tragédie, které formulové šampionáty v posledních letech potkaly, mají jedno společné: zrodily se po zásahu do hlavy. A i Mezinárodní automobilová federace FIA, jejíž zástupci často opakovali, že uzavřené kokpity by zničily formulové DNA, po nedávných smrtích Wilsona, Julese Bianchiho či Henryho Surteese (ten zahynul v roce 2009 v sérii F2), najednou obracejí.

„Jednoho dne přijdeme s něčím, co sníží riziko zranění jezdců. Pochybuji o tom, že to bude něco takového, jako je kokpit stíhačky, ale pilotům poskytneme ochranu,“ řekl pro Autosport Charlie Whiting, ředitel závodů F1.

Zároveň přiznává, že už existuje několik návrhů, jak hlavy pilotů ochránit. Jedním z nich je kokpit bojového letadla, který však zřejmě nemá naději na realizaci. „Jeho minusů je víc než plusů,“ ví Whiting.

Ta nejzásadnější potíž je v tom, že by se záchranářům těžce otevíral a trvalo by mnohem déle, než by pilota z kokpitu dostali, což je v případě požáru velké riziko.

Šanci na úspěch tak mají dvě vizualizace, z nichž jedna vznikla u designérů stáje Mercedes, momentálně nejsilnějšího týmu F1. Ti navrhují, aby nad jezdcem nebyl kryt, ale pouze oblouk nad a před jeho hlavou (podobný jako bumerang).

„Oblouk by měl zároveň centrální úchop, takže bychom ho dokázali v případě nehody rychle vysvobodit,“ míní Whiting. A Max Chilton, bývalý pilot F1, přidává: „Oblouk by dokázal odrazit všechno, co nám jezdcům míří na hlavu.“

Druhý návrh, kterým se teď FIA zabývá, je poněkud futurističtější a těžší na představu. Whiting ho popisuje následovně: „Šlo by o lopatky různých velikostí, které bychom umístili na vrch vozu a před jezdce v různých úhlech, díky kterým by pro něj byly téměř neviditelné.“

Je zřejmé, že zvýšení ochrany v oblasti hlavy je teď ve formulových sériích nevyhnutelným krokem. Je však smutné, že FIA a koneckonců i jednotlivé stáje zatím otálejí.

Snad bude Brit poslední obětí a mementem, které ochrání životy dalších jezdců. Mimochodem – Wilson si před smrtí přál, aby jeho orgány byly použité na transplantaci, a tak jeho oběť už teď zachránila šest jiných životů...

Autor:


Témata: Formule 1




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze