Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Beneše zradilo křídlo, z jeho vozu zbyl ve Šternberku vrak

Miloš Beneš v závodním voze značky Osella pár vteřin poté, co auto zůstalo po tvrdém nárazu stát poničené na trati. | foto: Aleš Država

10 2016
Jeho italští soupeři přijížděli do depa a chystali se na převzetí blyštivých trofejí. Čekalo se přitom, že jedna z nich skončí v rukou jezdce lanškrounské stáje GMS Mados Racing Miloše Beneše. Leč nestalo se. Zkušený pilot přijel na další díl evropského šampionátu závodů automobilů do vrchu ve Šternberku sbírat body, jenže místo nich pomáhal komisařům uklízet trosky své zničené Oselly FA30.

Svištící monopost italské značky novomětského borce zradil. Místo slavnostních fanfár Beneš v depu navigoval k předčasnému odjezdu týmový autobus, v němž byl ukrytý jeho zdemolovaný speciál. Na trati Ecce Homo ho černooranžový „šíp“ příliš neposlouchal.

„Auto nefungovalo. Měli jsme problémy s jeho vyvážením ve velkých rychlostech kolem 240 kilometrů za hodinu, což pak vedlo i k té nehodě,“ popsal nejlepší český vrchař posledních let.

Tréninkové časy jste měl přitom vynikající, stejně tak i mezičasy v samotné první závodní jízdě. Co se poté v úseku Lipinského oblouku stalo?
Praskl mi držák křídla, takže jsem na zadní část ztratil přítlak. Jednalo se o technickou závadu, které šlo předejít. Křídlo bylo mírně poškozené po menší nehodě ve Španělsku. Jeli jsme tady s trochu jiným nastavením a něco nám na autě chybělo. Ve Španělsku jsme rozbili díly, které se nám tady nepodařilo vyladit, a proto jsme chytali velké vibrace. Ačkoliv jsme to pravidelně kontrolovali, z nějakého záhadného důvodu to nevydrželo. Možná jsem tomu někde pomohl lehkým škrtnutím o svodidla, ale to nevím. Podle svědků a fotek už to bylo před Lipinou prasklé a pak už křídlo skoro upadlo a auto bylo neovladatelné.

Máte představu, v jaké rychlosti jste havaroval?
V místě, kde to začalo ujíždět do svodidel, se to blížilo 150. Náraz byl pak asi o něco nižší.

Dá se v tu chvíli ještě vůbec něco dělat?
Nevíte, co se děje. Jenom se vezete a jste pasažér. Reagoval jsem okamžitě, ale bylo to úplně zbytečné, jelikož zadek se nechytal. V tom úseku byla zrovna vysoká svodidla, takže to trefilo jejich spodek. Auto se protočilo kolem nich, rozbilo si o ně zadní část i předek, který je totálně zničený. Přišli jsme o hrozně moc věcí.

Vyvázl jste bez zranění?
Skoro v pohodě. Mám jenom naražené zápěstí z toho, jak mi vylétl volant z ruky.

Bude Osella připravena do příštího závodu?
Určitě ne. S materiálem a díly by asi problém nebyl, ale nepodaří se nám to dát dohromady hlavně z finančních důvodů, jelikož ta škoda je odhadem milion a půl.

Vydržela alespoň kostra auta?
Netušíme. Crash box je zničený, protože šel na sloupek. Nevím, jak je poškozený rám a boční podlahy, ale určitě jsou popraskané závěsy kol. Na výměnu je celá kapotáž i přední a zadní podlaha. Škoda je vysoká a díly od Oselly nejsou laciné.

Zažil jste v minulosti podobnou nehodu kvůli takové závadě?
To se mi ještě nepodařilo, vždy tam byl z větší části lidský faktor. Pár takových nehod jsem měl, třeba s formulí 3000 Ralt, ale úhona byla vždy menší.

Minule jste vynechal závody v Ústí nad Orlicí kvůli potížím s kotníkem. Vnímal jste obtíže ještě během víkendu?
Šlo to. Když šlapete na brzdu, bolest necítíte. Plyn přidat jde a zabrzdit už musíte.

Autor:


Témata: Vrchy, Haas




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze