Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Získá putovní pohár pro vítěze Barum rally trvalého majitele?

23 2016
Jan Kopecký může být prvním jezdcem, který nastálo dostane putovní pohár pro vítěze Barum rally. V minulosti o něj marně usilovalo kvarteto závodníků.

Obrovská prestiž, bohatá historie i neutuchající divácké nadšení dávají Barum rally punc nejvýznamnější automobilové soutěže v tuzemsku. Vítězství ve Zlíně bere každý jezdec jako známku výjimečnosti. Přesto se za 45 let nenašel jediný, který by natrvalo získal putovní křišťálovou vázu.

Každý vítěz dostal pohár jen do ročního pronájmu, před startem ho pokaždé musel vrátit.

Cesty k němu jsou dvě – buď uspět třikrát v řadě, nebo pětkrát celkem. První možnost měli na dosah čtyři jezdci, ale poslední krok nedokázali udělat.

Autogramiáda

Jan Kopecký, Bryan Bouffier, Kajetan Kajetanowicz, Alexej Lukjaňuk, Jaromír Tarabus, Pavel Valoušek, Jan Černý a Antonín Tlusťák se zúčastní autogramiády, která se uskuteční dnes v 18.30 v nákupním centru Zlaté jablko ve Zlíně. Akce bude součástí zábavného odpoledne pro děti i dospělé, které začíná už v 15 hodin.

Druhá možnost se poprvé objevuje letos. Svůj loňský a celkově čtvrtý triumf bude obhajovat Jan Kopecký, který je i tentokrát největším favoritem. „Láká mě to hodně,“ netají se Kopecký, který ovšem bojuje proti statistikám. Všechny své zlínské triumfy oslavil v lichých letech, zatímco letošní letopočet je sudý. „Zkusím to prolomit.“

Před Kopeckým neúspěšně zkoušeli změnit historii Vladimír Hubáček, Nor John Haugland, Ital Enrico Bertone a Roman Kresta. Další dva adepti – Němec Harald Demuth a Rakušan Franz Wittmann – se o to nepokusili. Po dvou výhrách v řadě už do Zlína potřetí nedorazili.

Jaké vůbec byly nevydařené pokusy? Ten první nastal v rané éře Barumky, v roce 1974. Hubáček po dvou triumfech v legendárním modrém voze Renault Alpine A110 předčasně odstoupil kvůli poruše převodovky. Místo něj slavil Němec Wolfgang Hauck v Porsche 911 Carrera. Český pilot přidal třetí triumf až o rok později.

Jan Kopecký se spolujezdcem Pavlem Dreslerem na Rallye Bohemia.

Jan Kopecký se spolujezdcem Pavlem Dreslerem na Rallye Bohemia.

Druhým neúspěšným adeptem byl v roce 1981 Haugland. Bylo to v době, kdy soutěži vládly elegantní a oblíbené vozy Škoda 130 RS. V letech 1976–1980 vyhrály pětkrát v řadě, třikrát v řadě byl za volantem Haugland. Ovšem když mohl dosáhnout na čistý hattrick, trápily jej technické problémy, takže dojel třetí. Výhru vybojoval Ital Andrea Zanussi v Porsche 911 SC.

Třetí marný pokus viděli motorističtí fanoušci v roce 1999. Populární Ital Bertone, v té době už trojnásobný vítěz, před startem nemluvil o ničem jiném než o poháru. Jenže jeho snaha o hattrick za volantem Renaultu Megane Maxi skončila brzy po startu po drobné kolizi.

„Moc mě to mrzelo, protože pro pohár jsem byl odhodlaný udělal všechno,“ vzpomínal Bertone po letech. Nejemotivnější pokus byl ten čtvrtý v roce 2002. Domácí miláček Kresta se ve Škodě Octavii WRC naháněl s Italem Renatem Travagliou v Peugeotu 206 WRC. Jejich bitva skončila předčasně.

Kresta zkoušel smazat dvacetivteřinový náskok soupeře, ovšem tři zkoušky před koncem havaroval v úseku mezi Babicemi a Kudlovicemi. V levé zatáčce trefil pravým zadním kolem strom a skončil v potoce. „Byl jsem moc rychlý,“ glosoval to pak Kresta, jenž se zařadil mezi trojnásobné vítěze v roce 2006.

Od jeho pokusu až do letoška nikdo nemohl trvalé převzetí poháru vyhlížet. Šanci dostal teprve letos Kopecký.

Využije ji?







Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Pracovník skladu

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze