Tým působil v šampionátu od roku 2002 a loučí se se seriálem bez vítězství v Grand Prix. Na jeho místo pravděpodobně nastoupí následník stáje BMW-Sauber, který neměl v mistrovství volné místo.
Toyota je tak druhým japonským automobilovým gigantem, jenž během jednoho roku končí kvůli krizi ve formuli jedna. Loni v prosinci oznámila odchod Honda, která se přetransformovala v Brawn GP, nejúspěšnější tým této sezony.
Podle agentury AP se Toyota snaží snížit výdaje kvůli výrazné ztrátě v hospodaření v posledních šesti měsících, jehož výsledky má zveřejnit ve čtvrtek. Ve finančním roce, jenž skončil letos v březnu, zaznamenala firma nejhorší ztráty v historii.
Výsledky Toyoty v F1 | ||
---|---|---|
sezona | body | umístění |
2002 | 2 | 10. |
2003 | 16 | 8. |
2004 | 9 | 8. |
2005 | 88 | 4. |
2006 | 35 | 6. |
2007 | 13 | 6. |
2008 | 56 | 5. |
2009 | 59,5 | 5. |
Toyota svým rozhodnutím následuje několik japonských společností, které se už kvůli snaze ušetřit rozloučily s motorsportem dříve.
Ještě před touto sezonou skončily v mistrovství světa v rallye Subaru a Suzuki, svůj odchod na konci roku 2010 z formule jedna oznámil v pondělí také výrobce pneumatik Bridgestone. V červenci navíc odřekl pořádání Velké ceny F1 v příštím roce okruh ve Fudži, který patří právě Toyotě.
Toyota Racing, považovaný za tým s jedním z největších rozpočtů ve formuli jedna, působil v prestižním seriálu osm let. Jeho nejlepší výsledky přišly v roce 2005, kdy Ital Jarno Trulli dojel druhý v Malajsii a Bahrajnu a stáj obsadila celkové čtvrté místo v Poháru konstruktérů.
Navzdory slibnému startu do této sezony, kdy v úvodních čtyřech závodech dosáhli jezdci Toyoty na tři pódiová umístění, skončila stáj v celkovém hodnocení pátá. Piloty týmu byli v posledních dvou ročnících Trulli a Němec Timo Glock, kterého po jeho zranění v kvalifikaci v Suzuce nahradil pro poslední dvě Grand Prix sezony Japonec Kamui Kobajaši.