Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Autokrosař Fejfar si v Nové Pace sáhl na zlato

Václav Fejfar | foto: Ondřej Littera, MAFRA

7 2010
Už vloni Václav Fejfar závodící v divizi I mistrovství Evropy v autokrosu sahal po vítězství. Každou rozjížďku ve víkendové výhni musel řešit starosti s technickým stavem vozu. Ukázala se však jeho obdivuhodná znalost místního terénu.

Vítěz málem zůstal ve svodidlech

Štikovská rokle sice pro letošek patří v kategorii plechových aut divize I domácímu Václavu Fejfarovi, jenomže lesk zlatého vavřínu zrovna tak mohl být vystřídán smutným koncem.

O vítězství ho málem připravil Maďar János Emödi v posledním kole závodu v Nové Pace. "Jel o kolo zpět a nerespektoval signalizaci, že má pustit dopředu rychlejší auta," líčí Fejfar, který se při této situaci pořádně rozohnil, "jezdec ME by měl tyhle vlajky znát a poslechnout je."

Zatímco celých šest kol sváděl souboj s Rusem Alexandrem Kvashninem, v posledním se musel rozhodnout, jaký úhybný manévr zvolit při přejíždění o kolo zpět jedoucího Emödiho.

Čtyři zatáčky před finišem měl před sebou levotočivý úsek a za zády dotírajícího Kvashnina. Zariskoval a zvolil vnější stopu. Auto už poté jen klouzalo na mokrém povrchu.

Posléze se už jen horlivě snažil udržet svůj závodní speciál v ideální stopě. Byl ale příliš rychlý. Odstředivá síla vynesla lužanského pilota až do svodidel.

Na chvíli se jeho otlučený vůz zastavil a s tím se všem fanouškům na tribunách zatajil i dech. "Jiná šance prostě nebyla. Věřil jsem, že se do šikany vejdu a projedu jí ze široka. Kdybych to nerisknul, Kvashnin by nás předjel oba," vysvětluje své překvapivé rozhodnutí.

Svůj vůz rychle dostal zase do správné pozice a vedení před šikovným Rusem uhájil. "Spoléhal jsem na to, že ač byl lepší v zatáčkách, na rovinkách jsem byl rychlejší já. Musel by mít výkonnější auto, a to naštěstí neměl," uzavírá Fejfar.

V závěru byl ze všech jezdců ale nejšťastnější, protože startovnímu poli na domácí trati ve Štikovské rokli kraloval a vylepšil tak loňské druhé místo. "Mám pocit, jako kdybych vyhrál pět závodů," říká zlatý Fejfar.

Jaké problémy jste během víkendu s mechaniky řešil?
Opravy poničeného auta z minulého závodu jsme dokončili až v pátek večer. K vyladění samotného auta jsme se dostali vlastně až v průběhu rozjížděk. Přiznám se, že to bylo vidět na první pohled podle časů. Nevyšel mi především měřený trénink.

Na konečnou fázi závodu jste se ale zvládl připravit dobře.
Na finálovou jízdu se nám podařilo vůz vyladit tak, že se s ním dalo alespoň trochu jezdit (úsměv).

Jelo vám to tak, že jste ve finále vyjížděl z pole position.
Svědčilo to o tom, že se nám podařilo auto připravit opravdu dobře. Starali jsme se jen o správné nastavení podvozku a pérování.

Vůz jste měl nachystaný dobře a jak jste na tom byl vy sám?
Celý víkend jsem prožíval těžké chvíle. Pořád byla v hlavě havárie z Německa a do toho jsem po angíně dobíral poslední antibiotika. Navíc panovalo neúnosné horko. Nebylo to nic příjemného. Staral jsem se až do konce, aby všechno klaplo, jak bymělo. Makali jsme nonstop.

Jak si ceníte konečného výsledku?
Ten je ohromný, už jen kvůli lidem, kteří se na něm podíleli. Je to odměna pro kluky z garáže, protože ti udělali opravdu kus práce.

Vloni jste byl druhý a teď jste konečně zvítězil. Cítíte velké zadostiučinění?
Rozhodně. Co si budeme namlouvat. Po vítězství v Nové Pace mám pocit, jako kdybych vyhrál pět závodů. Tenhle zdobí úžasná atmosféra i vynikající trať. Je to nejlepší okruh v širém okolí. Nejen proto, že jsem tu doma, ale to samé vám řekne kterýkoliv jezdec z Evropy.

Po dojezdu do cíle nebyl snad nikdo, kdo by vám netleskal. Měl jste vůbec možnost užít si ovace?
Burácení motoru bylo silné, takže jsem je příliš neslyšel. Pro mě je to ale nepopsatelný zážitek. Když projíždíte pod vlajkou a jste na prvnímmístě, je to úžasný pocit. Nevíte, jestli máte brečet nebo se smát. Spadly ze mě všechny nervy.

Vítězství vás katapultovalo na sedmé místo. Jste spokojený?
Jeden závod se odečítá, tudíž virtuálně jsem čtvrtý. Ke všemu se teď pojede v Přerově. Tu trať miluju. Je rychlá a mám tam srdíčko. Dá se říct, že je moje (úsměv).

Smůlu jste si vybral v úvodu šampionátu. Pomýšlíte nyní na titul mistra Evropy?
Vítězství mě nakoplo do závodění. Celkové zlato je ještě daleko, ale lhal bych, kdybych řekl, že nechci vyhrát. Můžu slíbit, že pro titul udělám maximum.

Autoři:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze