Jak vypadá pravidly striktně zakázaná týmová režie formule 1 v roce 2010? "Felipe, Fernando je rychlejší než ty. Rozumíš?" zeptal se Massův závodní inženýr Rob Smedley. Brazilský pilot přitakal, že pochopil. A hned příští kolo, při výjezdu z vlásenky Spitzkehre, zpomalil a uhnul ze závodní stopy. Alonso šel do vedení.
"Nevím, co bych k tomu řekl," komentoval to na tiskové konferenci Massa. "Závodíme za tým a ten je vždy na první místě."
Ať už vedení Ferrari přidělilo Alonsovi 25 bodů kvůli jeho lepšímu postavení v celkovém pořadí, nebo se obávalo rychlého Vettela v závěsu, považovalo to za nejlepší řešení. A Massa zase jednou potvrdil, proč se stále v Maranellu drží a držet bude. Ve formuli 1 není tak nesobeckého týmového hráče, jako je on.
Hned po závodě FIA oznámila, že výsledky jsou zatím neoficiální a předvolala si před sportovní komisaře k výslechu šéfa Ferrari a týmového manažera. Obvinění z týmové režie se ukázalo jako průkazné, ale pořadí už sportovní komisaři měnit nechtěli. Spokojili se s pokutou 100 tisíc dolarů (2 miliony Kč) a předáním případu k dalšímu posouzení Světové radě motorsportu se sídlem v Paříži.
Tým Ferrari se podle sportovních komisařů závodu provinil porušením hned dvou paragrafů sportovních pravidel F1 - článku 39.1 zakazujícího týmovou režii a článku 151.C, který hovoří o poškození dobrého jména sportu.
Felipe Massa proklouzl do vedení už v první zatáčce. V kvalifikaci skončil na třetí příčce, jenže ze startovního roštu nikdo nevyrazil tak hbitě, jako on. "Skvělý start musím říct. Nejlepší v sezoně," přiznal.
Vettel chtěl jeho týmovému kolegovi "zavřít dveře", ale bylo pozdě. Alonso prolétl podél hrazení do vedení, a jako prémii objevil před sebou Massu s druhým rudým monopostem. Brazilec vedl od startu až do 47. kola, kdy se dozvěděl smutnou zprávu, že on dnes nevyhraje.
To byl po hříchu nejzajímavější moment celé Velké ceny. Jezdci v čele si drželi své příčky a propadal se pouze Mark Webber. Bývalý lídr šampionátu sklouzl na startu za agilního Hamiltona, a nedokázal se přes něj dostat až do cíle. Navíc ve 21. kole smutně koukal, jak před něj z boxové uličky vylétl i druhý McLaren. Takticky pokaždé výborný Button vydržel na dráze déle na měkkých gumách a šel před Webbera, kterému zase jednou nebyla rychlost moc platná.
Sedmým místem uspěl Polák Kubica a přivezl Renaultu další body, až za ním projeli cílem piloti domácího Mercedesu. Výkony následníka stáje Brawn, tedy obhájce titulu, jsou největším zklamáním sezony. Schumacher a Rosberg sbírají drobty ponechané na dráze McLarenem, Red Bullem nebo Ferrari.
Sedminásobný mistr světa se v kvalifikaci nevešel ani do desítky nejlepších. Na startu poskočil o tři místa zpět, ale výměny pneumatik se lépe povedly jeho týmovému kolegovi. Schumi bral na Hockenheimu dva body.
Jako by to jeho dříve dokonale věrní fanoušci čekali, tribuny na Hockenheimu nebyly zaplněné do posledního místa. To bylo v minulosti při Velké ceně Německa stejně nezvyklé jako Schumacher na konci desítky.
Red Bull - další promarněná šance
Možná největší slabinou Red Bullu v letošní sezoně jsou starty, a to se potvrdilo i na Hockenheimu. Vettel zareagoval včas, po pár metrech mu však mírně podklouzla kola. Sice ještě strhl volant do strany, aby zastavil Alonsa, ale bylo to k ničemu. Španěl proklouzl podél hrazení na první místo, zvenku se před ním vyvezl do první zatáčky třetí muž kvalifikace Massa. Smutný Vettel zůstal za nimi.
Aby toho nebylo málo, Webber prohrál v první zatáčce souboj s Hamiltonem a mohl být velmi rád, že se před něj nedostal také Kubica. Sečteno a podtrženo - Vettel sledoval od začátku zadní křídla rudých ferrari, nešťastník Webber visel za pomalým Hamiltonem.
A mělo být hůře. Vettel evidentně na vozy z Maranella neměl a hlídal si třetí příčku. Na víc se nezmohl. Webber se po dokončení přezouvání pneumatik propadl na šestou příčku. Na tvrdých gumách se nemohl dostat do tempa a Jenson Button vydělal na tom, že jel k mechanikům o sedm kol později.
Webber se možná chystal na to, že bude na mclareny před sebou útočit, ale zpomalily ho technické problémy. Z rádia v autě se dozvěděl, že jeho auto má problémy s distribucí oleje. Měl zmenit styl brzdění a držet se dál od Buttona. Game over.
Ferrari - velký návrat
Úžasný start. Fanoušci v rudých dresech křičeli blahem. Massa vnějškem, Alonso vnitřkem a duo rudých vozů šlo poprvé v sezoně 2010 do čela závodu formule 1. Vettel se sice dokázal z počátku klání držet v dohledu, ale na předjíždění neměl ani pomyšlení.
Zastávky v boxech nezměnily vůbec nic na pořadí v čele. Massa se udržel před Alonsem, Vettel zůstal v jejich závěsu. Ale Španěl byl na pohled rychlejší než brazilský pilot, a druhá pozice mu byla málo. Ve dvacátém kole se odhodlal k předjížděcímu manévru a vystrčil čumák svého auta kousek před Massu, ten však v následujícím brzdění do vlásenky Spitzkehre na vnítřní straně dráhy vedení uhájil.
Alonso se musel vzdát veškerých pokusů a myšlenek na útok. Souboj s týmovým kolegou by byl příliš nebezpečný pro celé Ferrari. Kroužil na druhé příčce s mírným odstupem a čekal na chybu znovuzrozeného Massy.
Ale ta ani nemusela přijít, jak se závod blížil do cíle, Massa začal rychlostně ztrácet. Jeho týmový kolega byl viditelně nešťastný z toho, jak je Brazilec pomalý. Takže zpráva Ferrari do rádia: "Fernando je rychlejší..." Byla jen otázkou času. Massa zjistil, že jeho tým považuje za nebezpečné, když drží výhrychtivého týmnového kolegu za sebou a na výjezdu ze Spitzkehre mu nechal na vnitřku prostor. Alonso se posunul na první místo snadněji, než očekával.
Dvojnásobný mistr světa si triumf přikrášlil kličkováním v závěru, ale můžeme se jen ptát, nakolik z něj má radost, když by na něj bez zásahu vedení týmu Ferrari pravděpodobně nedosáhl.
McLaren - dál v čele šampionátu
Od prvních tréninků se potvrzovaly předpoklady, že Hockenheimring nebude letošnímu stroji McLarenu příliš sedět. V kvalifikaci vybojovali Button a Hamilton třetí řadu na startovním roštu - lépe to opravdu nešlo.
Nejsilnější stránkou týmu McLaren v letošní sezoně je umění vytěžit z každého závodu maximum možného. Maximum toho, co dovoluje rychlost jejich monopostů. Lewis Hamilton se perfektním startem posunul na čtvrtou příčku a delším prvním úsekem na měkkých gumách si pomohl i Jenson Button - přeskočil Marka Webbera a zařadil se za týmového kolegu.
První trojice sice stříbrným monopostům rychle zmizela v dálce, ale to jim jen těžko mohlo vadit. Dvě místa za stupni vítězů jsou při Velké ceně Německa úspěchem, v jaký mohli Britové doufat jen ztěží. Dvě první místa v šampionátu dál patří dvojici stáje z Wokingu.
Mercedes - ani doma to nejelo
Po kvalifikaci dostaly plány téměř národní německé stáje na úspěch na domácí půde vážné trhliny - Rosberg startoval až jako desátý, Schumacher zůstal o místo za ním. Na startu to bylo však o něco lepší. Rosberg se posunul na devátou příčku, Schumacher poskočil na osmé místo.
Sedminásobný mistr světa však osmou příčku až do cíle neudržel. Jezdci Mercedesu zvolili, stejně jako všichni jejich soupeři standardní taktiku brzkého přezutí na tvrdší směs pneumatik, takže změny pořadí nebyly na pořadu dne, až na jednu výjimku.
Po návratu na trať se Robert Kubica z Polska na tvrdých a navíc studených gumách dostal do přímého souboje s Michaelem Schumacherem. Kolo na kolo se rvali několik zatáček, došlo mezi nimi ke kontaktu, než sedminásobný šampion musel ustoupit. Polák řekl jeho postupu vpřed rezolutní ne.
Kubica zůstal sedmý a Schumacherovi sebral svou pomalou jízdou několik vteřin. To stačilo Rosbergovi, který vydržel na dráze s měkkými gumami o celých deset kol déle, aby poskočil před týmového kolegu. Jenže na statečného Kubicu neměl ani on.
Michael Schumacher vypadal na všech tiskových konferencích v průběhu Grand prix Německa nezvykle nešťastně. Už nedokáže skrývat rozčarování - "Auto je pomalé, a my přesně nevíme proč. Je to složitý problém," řekl.
Renault - dva jezdci na bodech
Vitalij Petrov je možná nejčastěji chybujícím pilotem sezony 2010, ale německý Hockenheimring sedl jak jemu, tak týmu Renault. Po startu mu vyšly i zastávky v boxech a jedním bodem ukázal týmu Renault, že by za něj rád závodil i v příští sezoně. Navíc tak napravil nepříliš povedené kvalifikační vystoupení.
Polský jezdec Robert Kubica předvedl tradičně nejen spolehlivý výkon, ale také prokázal, jak umí být rychlý. A zejména tvrdý. Cesta za uhájením sedmého místa z kvalifikace nebyla tak snadná, jak by se snad mohlo zdát.
Po návratu z boxů, kde přezouval na tvrdé gumy, se dostal do souboje s Michaelem Schumacherem, který měl výhodu zahřátých pneumatik. Ta mu však nebyla nic platná. Jako vždy dravý Kubica se nenechal o body připravit. Neustoupil ani píď, rval se, až útočící Schumacher pochopil, že bez kolize to vpřed nepůjde a spokojil se s umístěním za Renaultem.
Robert Kubica drží v šampionátu sedmou příčku před Massou. Pokud se chce před pilotem Ferrari udržet i nadále, musí být ještě lepší. Na klikatém a pomalém okruhu Hungaroring, kde se jede už za týden, by měl Renault silný a Kubica podobně rychlý jako třeba v květnovém Monaku.
Výsledky Velké ceny Německa
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:28:38.866 |
2. | Felipe Massa | Ferrari | + 4.196 |
3. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 5.121 |
4. | Lewis Hamilton | McLaren | + 26.896 |
5. | Jenson Button | McLaren | + 29.482 |
6. | Mark Webber | Red Bull | + 43.606 |
7. | Robert Kubica | Renault | +1 kolo |
8. | Nico Rosberg | Mercedes | +1 kolo |
9. | Michael Schumacher | Mercedes | +1 kolo |
10. | Vitalij Petrov | Renault | +1 kolo |
11. | Kamuj Kobajaši | Sauber | +1 kolo |
12. | Rubens Barrichello | Williams | +1 kolo |
13. | Nico Hülkenberg | Williams | +1 kolo |
14. | Pedro de la Rosa | Sauber | +1 kolo |
15. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +1 kolo |
16. | Vitantonio Liuzzi | Force India | +2 kola |
17. | Adrian Sutil | Force India | +2 kola |
18. | Timo Glock | Virgin | +3 kola |
19. | Bruno Senna | HRT | +4 kola |
20. | Heikki Kovalainen | Lotus | DNF - 58 |
21. | Lucas di Grassi | Virgin | DNF - 51 |
22. | Sakon Jamamoto | HRT | DNF - 20 |
23. | Jarno Trulli | Lotus | DNF - 4 |
24. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | DNF - 2 |
Průběžné pořadí jezdců
č. | jméno | tým | body |
1 | Lewis Hamilton | McLaren | 157 |
2 | Jenson Button | McLaren | 143 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 136 |
4 | Sebastian Vettel | Red Bull | 136 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 123 |
6 | Nico Rosberg | Mercedes | 94 |
7 | Robert Kubica | Renault | 89 |
8 | Felipe Massa | Ferrari | 85 |
9 | Michael Schumacher | Mercedes | 38 |
10 | Adrian Sutil | Force India | 35 |
11 | Rubens Barrichello | Williams | 29 |
12 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 15 |
13 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 12 |
14 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 7 |
15 | Vitalij Petrov | Renault | 7 |
16 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 3 |
17 | Nico Hülkenberg | Williams | 2 |
18 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
19 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
20 | Pedro de la Rosa | Sauber | 0 |
21 | Bruno Senna | HRT | 0 |
22 | Timo Glock | Virgin | 0 |
23 | Lucas di Grassi | Virgin | 0 |
24 | Karun Čandhok | HRT | 0 |
25 | Sakon Jamamoto | HRT | 0 |