Na rozdíl od jeho dvou předchůdců však nemá být jeho účast v MotoGP jen krátkodobou záležitostí. I proto, že mu je teprve 21 let.
"Beru to ze své zkušenosti a vím, že pokud by měl jít do MotoGP jen na jednu sezonu, je to zbytečná záležitost," říká Roman Kresta, který v roce 2005 jezdil v továrním týmu Fordu, výrazně se však neprosadil.
"Není možné, aby někdo uspěl hned v roce, kdy vstoupí do královské třídy, a je jedno, jestli je to MotoGP, F1 či rallye. Je to elita a tam jsou jen nejlepší z nejlepších."
Abraham má výhodu: nikdo od něj nečeká v první sezoně převratné výsledky a i jeho otec Karel, jenž je zároveň týmovým šéfem, včera při představení motorky novinářům říkal: "První rok se musí hlavně učit a postupně se zlepšovat. Výsledky musí přijít postupně."
Že má pilot protekci? Že za ním stojí bohatý otec?
Mladší z Abrahamů se těmto otázkám nevyhýbá a odpoví: "Nebýt taťky, tak se do MotoGP nedostanu, nemá cenu si nic nalhávat. Kolikrát mi to v závodním životě pomohlo, ale taky to byla častokrát nevýhoda. Když jedu špatně, způsobuje to v týmu napětí."
Ano, otec má kontakty, které Abrahamovi pomohly získat motorku Ducati a stát se prvním Čechem, který bude v motocyklové třídě MotoGP startovat. Zároveň potvrdil jezdecký talent a schopnost učit se, naposledy, když v listopadu vyhrál závod ve Valencii, tehdy ještě ve třídě Moto2. Tak to prostě ve světě motorismu chodí.
Nestačí jen umění, musíte mít za sebou silné sponzory a schopné manažery, kteří vás do elity protlačí. Což je i příklad Engeho či Kresty, za nimiž stál Antonín Charouz.
Ten třeba Krestovi zajistil díky svému vlivu angažmá u Fordu, které i tak podle odhadů vyšlo jezdcovy sponzory na 50 milionů korun za rok. A milionové částky padly i za tři závody F1, v nichž jel Enge.
Důležitější než ukázat se mezi elitou je mít čas se prosadit. "Že se tam dostanete, je úspěch. Ale další krok – ten nejtěžší – je uspět mezi nejlepšími. Nemůže to být jen jedna sezona, v té se jen začleníte. Na prosazení potřebujete dva až tři roky," odhaduje Kresta.
Abraham ten prostor dostane. A není vůbec nereálné, aby po dvou třech letech oťukávání v soukromém týmu otce dostal místo u tovární stáje, a měl tak blízko ke stupňům vítězů. Už jen nízký věk mu v tom nahrává.
Motoristické naděje
Martin Prokop (28 let) Juniorský mistr světa z rallye se zatím kvůli ekonomické krizi nedostal k angažmá ve WRC. Jeho čas však přijde. Josef Král (20) Má za sebou testy ve formuli 1, potřebuje však silné sponzory, kteří by místo F1 zaplatili. A navíc i výraznější výsledky v seriálu GP2. Jakub Kornfeil (17) Větší talent než Abraham, zatím však jezdí ve třídě do 125 ccm. |