Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Abraham je inteligentní kluk, i proto je dobrý, říká motocyklový expert

Karel Abraham (vpravo) slaví premiérové vítězství v závodu MS silničních motocyklů. | foto: AP

10 2010
Když v neděli zvedal nad hlavu pohár pro vítěze Velké ceny v mistrovství světa silničních motocyklů, dostal se Karel Abraham na momentální vrchol své jezdecké kariéry. Jak však dvacetiletý jezdec začínal a kdy se z něj začal klubat talent? Jaký vliv na něj měl otec? Co by mohl dokázat v příští sezoně?

Abrahamova cesta na trůn byla těžká, na druhé straně vcelku přímočará. "Začínal na Masarykově okruhu před necelými deseti lety na minibikové dráze. Myslím, že malou motorku dostal na Vánoce," vzpomíná motoristický expert a brněnský novinář Amos Krejčí.

První Abájovy krůčky, jak se motocyklistovi přezdívá, se odehrávaly na krásné dráze, která měla i umělé osvětlení a jezdilo se na ní i mistrovství Evropy. Ovšem zpočátku nevypadalo, že půjde o budoucího špičkového závodníka.

"Působil tak trochu jako cvalík, později se vytáhl. A jezdil hlavně pro radost," připomíná Krejčí.

Brzy vznikl v Brně minibikový tým, jehož členem byl tehdy i Lukáš Pešek, nebo další známí jezdci bratři Šemberové, Ondřej Ježek či Andrea Toušková. "Karel jezdil v pohodě, Lukáš naopak schytal od táty pěkných pár facek, když ten měl dojem, že jezdí špatně," vybavuje si Krejčí.

Abraham nevynikal, jezdil takzvaně v davu. Ale jeho otce to chytlo, založil tým Cardion AB a před pěti lety syna přihlásil jako benjamínka do mistrovství světa silničních motocyklů. "Mnozí lidé si ťukali na čelo, ale spousta rozhodnutí Abájova otce se nakonec ukázala jako správná," míní Amos Krejčí.

Překvapení přišlo hned na začátek. Mladíček se kvalifikoval do prvního závodu a ani nadále neměl problémy. Už od začátku měl Abraham starší promyšlenou strategii.

Syn začal postupně jezdit v kategorii do 125 ccm, později povýšil do 250 ccm, letos Moto2 a v příští sezoně, v pouhých 20 letech už pojede MotoGP. "Letos pochybovačům naplno ukázal, že umí jezdit a svůj velký potenciál rozvíjí v USA v jezdeckých školách," vypráví Krejčí.

Paradoxem je, že ač má Masarykův okruh prakticky za domem, trénovat na něm oficiálně nemůže. Každý jezdec musí mít nahlášenou testovací trať a trénovat jen tam. Brno nakonec zůstalo pro Abrahama zakleté i letos, opět spadl, ač ne vlastní vinou.

Krejčí si troufl odhadovat, že má Abája před sebou velkou budoucnost až před dvěma lety. "Ale už před šesti lety bylo vidět, že je to inteligentní kluk. Táta je na něj přísný a ze začátku mu ani nechtěl dovolit individuální plán ve škole," vzpomíná Krejčí.

Svou píli a cílevědomost zúročil ve Valencii. Co dál? "Se šancí se popere, ze začátku to nebudou zázraky, což on ví. Hodně bude záležet na spolupráci s firmou Ducati," míní Krejčí.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze